گزارش|

المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز پایانی مسابقات کشتی/ از افتخار آفرینی روس‌ها برای سایر کشور‌ها تا شکست ناباورانه عموزاد و مدال ارزشمند آذرپیرا

7:31 - 22 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۷۲۷
المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز پایانی مسابقات کشتی/ از افتخار آفرینی روس‌ها برای سایر کشور‌ها تا شکست ناباورانه عموزاد و مدال ارزشمند آذرپیرا
اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی حوادث مهم روز پایانی مسابقات کشتی بازی‌های المپیک پاریس را مرور کرد.

خبرگزاری میزان - در گزارش اتحادیه جهانی آمده است، اندکی کمتر از یک سال پس از بلگراد، احمد تاژودینوف (بحرین) با شکست دادن دو غول ورزش به معنای واقعی کلمه خود را به دنیا معرفی کرد. او در فینال المپیک شاهکاری را انجام داد که نامش را برای همیشه زنده نگاه خواهد داشت.

تاژودینوف طلای المپیک را به طلایی که در مسابقات جهانی سال گذشته به دست آورده بود اضافه کرد، در آخرین روز رقابت‌های المپیک پاریس با شکست گیوی ماتچاراشویلی (گرجستان) در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم، قهرمان شد.

تاژودینوف روسی‌الاصل که اولین قهرمان المپیک بحرین در یک رشته ورزشی محسوب شد، گفت: در بازی‌های المپیک همه مبارزات دشوار است. من فقط آنچه را که باید انجام دادم. سخت تمرین کردم. خانواده، برادران و شرکای تمرینی من به من کمک کردند تا به آنچه امروز هستم، تبدیل شوم.

تاژودینوف ۲۱ ساله در بلگراد ۲۰۲۳ دنیای کشتی را زیر و رو کرد، زمانی که پیاپی کایل اسنایدر (ایالات متحده آمریکا) و هم عبدالرشید سعدالله یف روس را در مسیر طلا کنار زد. تا آن زمان تعداد کمی از احمد تاژودینوف و قهرمانی او در مسابقات قهرمانی آسیا اوایل همان سال با خبر بودند، زیرا کانون گرم کشتی داغستان را در پاییز ۲۰۲۲ با تغییر ملیت‌اش به بحرین تغییر داده بود.

تاژودینوف که از زمان شکست ۶-۴ مقابل ولادیسلاو بایتسایف (مجارستان) در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات سری رنکینگ ۲۰۲۳، شکست نخورده است، یک ماه پس از پیروزی خود در بلگراد، طلای بازی‌های آسیایی را به آن افزود، سپس با قهرمانی در تورنمنت بین‌المللی آنتالیا و دفاع موفق از عنوان آسیایی خود در بیشکک، برای حضور در پاریس آماده شد. در فینال المپیک پاریس ۲۰۲۴، تاژودینوف در بزرگترین استیج جهان درخشید، در نیمه نهایی اسنایدر را شکست داد و مدال طلا سبک آزاد ۹۷ کیلوگرم را به دست آورد.

در وزن ۶۵ کیلوگرم، کوتارو کیوکا که در مسابقات جهانی زیر ۲۳ سال ۲۰۲۳ نهم شده بود، هرگز توجه‌ای را به خود جلب نکرده بود، تا اینکه با شکست قهرمان المپیک توکیو تاکوتو اوتوگورو (ژاپن) در مسیر راهیابی به پاریس، اعتبار اندکی به دست آورد. رفلکس‌های سریع برق آسا و تکنیک‌های محکم، او را به اوج این ورزش رساند که با پیروزی ۱۰ بر ۳ مقابل رحمان عموزاد (ایران) قهرمان آسیا و دارنده مدال طلای وزن ۶۱ کیلوگرم جهان در سال ۲۰۲۲ به پایان رسید. او درباره ایستادن در بالای سکوی مدال، گفت: این زیباترین منظره در جهان است. عموزاد که تا رقابت فینال حتی یک امتیاز هم از دست نداده بود شکست ناباورانه‌ای را مقابل کیوکا داشت.

ژاپن بهترین مسابقات تاریخ خود را با مجموع ۸ طلا، یک نقره و دو برنز، از ۱۳ وزنی که این کشور در آن به المپیک راه یافته بود به پایان رساند.

اسنایدر به برنز المپیک ۲۰۲۴ نرسید

اسنایدر که پس از کسب مدال نقره در توکیو به دنبال بازپس‌گیری عنوان المپیک به پاریس آمده بود، پس از شکست ۴-۱ از امیرعلی آذرپیرا، قهرمان زیر ۲۳ سال جهان در سال ۲۰۲۲، دست خالی پاریس را ترک خواهد کرد. آذرپیرا با وجود بزرگان وزن ۹۷ کیلوگرم صاحب مدال ارزشمندی شد.

برنز دیگر وزن ۹۷ کیلوگرم به ماگومدخان ماگومدوف روسیه الاصل دارنده مدال نقره جهان که در هر دوره دو برد در پیروزی ۱۰-۰ مقابل مورازی مچدلیدزه (اوکراین) به ثمر رساند.

قبل از المپیک پاریس، آلبانی هرگز در هیچ رشته ورزشی مدال المپیک کسب نکرده بود. اسلام دودایف (آلبانی) روسی الاصل با پیروزی هیجان انگیز ۱۳-۱۲ مقابل اسماعیل موسکایف (مجارستان) روسی الاصل، قهرمان جهان در وزن ۶۵ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

دودایف در خصوص کشتی با هموطن‌اش گفت: مسابقه بسیار سخت بود. این اولین مبارزه من با موسکایف نبود. ما قبلاً چندین بار همدیگر را ملاقات کرده‌ایم، بنابراین من او را کاملاً می‌شناختم و می‌دانستم که برای پیروزی مقابل او باید چه کار کنم.

در مسابقه قبلی مدال برنز وزن ۶۵ کیلوگرم نیز درام بود، زیرا سباستین ریورا (پورتوریکو) در ثانیه‌های پایانی موفق به شکست تولگا تومور اوچیر (مغولستان) شد و دومین مدال کشتی المپیک خود را به پورتوریکو داد.

ریورا دراینخصوص گفت: سخت بود. برای کسب مدال، همه حریفان در رده وزنی ما واقعا سخت بودند. با این حال خوشحالم که توانستم رویاهایم را برآورده کنم.

ریورا که در ایالت نیوجرسی ایالات متحده متولد شد و در دانشگاه‌های نورث وسترن و راتگرز شرکت کرد، به جیمی اسپینال، دارنده مدال نقره سبک آزاد ۸۴ کیلوگرم در لندن ۲۰۱۲ به‌عنوان تنها مدال‌آور کشتی در تاریخ کشور خود می‌پیوندد.

رده‌بندی انفرادی کشتی آزاد المپیک پاریس به شرح زیر است:

۵۷ کیلوگرم: ۱- ری هیگوچی (ژاپن) ۲- اسپنسر لی (آمریکا) ۳- امان (هند) و غلام جان عبداله یف (ازبکستان) ۵- داریان کروز (پورتوریکو) و بکزات آلماز اولو (قرقیزستان)

۶۵ کیلوگرم: ۱- کوتارو کیوکا (ژاپن) ۲- رحمان عموزاد (ایران) ۳- سباستین ریورا (پورتوریکو) و اسلام دودایف (آلبانی) ۵- اسماعیل موسکایف (مجارستان) و تولگا تومور اوچیر (مغولستان)

۷۴ کیلوگرم: ۱- رازامبک جمال اف (ازبکستان) ۲- دایچی تاکاتانی (ژاپن) ۳- کایل دیک (آمریکا) و چرمن والیف (آلبانی) ۵- حتیک سابولوف (صربستان) و ویکتور راسادین (تاجیکستان)

۸۶ کیلوگرم: ۱- ماگومد رمضان اف (بلغارستان) ۲- حسن یزدانی (ایران) ۳- داورن کوراگلیف (یونان) و آرون بروکس (آمریکا) ۵- مایلز ناظم امینه (سن مارینو) و جاوریل شاپیف (ازبکستان)

۹۷ کیلوگرم: ۱- احمد تاژودینوف (بحرین) ۲- گیوی ماتچراشویلی (گرجستان) ۳- امیرعلی آذرپیرا (ایران) و ماگومدخان ماگومدوف (آذربایجان) ۵- کایل اسنایدر (آمریکا) و مورازی مچدلیدزه (اوکراین)

۱۲۵ کیلوگرم: ۱- گنو پتریاشویلی (گرجستان) ۲- امیرحسین زارع (ایران) ۳- طا‌ها آکگول (ترکیه) و گئورگی مشویلدیشویلی (آذربایجان) ۵- روبرت باران (لهستان) و آیال لازاریف (قرقیزستان)

انتهای پیام/


برچسب ها: المپیک پاریس 2024

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *